Różnicowanie sytuacji pracownika – czym jest dyskryminacja bezpośrednia?

Wyobraźmy sobie sytuację w której przedsiębiorca planuje awans dla wybranego pracownika. Zastanawia się między Arturem a Małgorzatą. Oboje pracują sumiennie, Małgorzata natomiast osiąga lepsze wyniki sprzedażowe i lepiej zarządza swoim zespołem. Pracodawca awansuje jednak Artura. Małgorzata jest samotną matką nie będzie mogła przecież w całości „poświęcić” się pracy… Takie działanie pracodawcy może być w świetle prawa uznane za dyskryminację bezpośrednią.
 
Dyskryminacja bezpośrednia występuje wtedy, gdy pracownik z jednej lub z kilku przyczyn takich jak płeć, wiek, przynależność związkowa, wyznanie, niepełnosprawność i inne (katalog jest bowiem otwarty) był, jest lub mógłby być traktowany w porównywalnej sytuacji mniej korzystnie niż inni pracownicy. Decydującą przesłanką uznania danego zachowania czy postanowienia zawartego w dokumencie zakładowym za dyskryminujące jest fakt istnienia pewnych cech osobistych danej osoby, na podstawie których takie różnicowanie występuje.
 
Dyskryminacja może nastąpić zarówno w stosunku do kandydata na dane stanowisko jak i osoby już zatrudnionej – w tym również na podstawie umowy cywilnoprawnej. Jej przejawem będzie także zatrudnianie osób wykonujących te same obowiązki w oparciu o inną formę zatrudnienia – niektórych na umowie o pracę, innych zaś na zleceniu.
 
Kiedy mamy do czynienia z dyskryminacją bezpośrednią? Przykładowo w sytuacjach:
 
Odmowy korzystania z benefitów pracowniczych dla osoby pracującej w formie zdalnej o ile oczywiście benefity te są obiektywnie możliwe do realizacji. Pracodawca oferujący benefit w postaci przedszkola zakładowego ma obowiązek zapewnienia do niego dostępu zarówno pracownikom stacjonarnym jak i osobie pracującej zdalnie.
 
Różnicowania wynagrodzenia kobiet i mężczyzn na tych samych stanowiskach lub wykonujących prace tej samej wartości.
 
Np. Księgowy Marcin otrzymuje wyższe wynagrodzenie niż księgowa Monika, mimo, że oboje mają takie same kwalifikacje zawodowe, skończyli studia wyższe, mają podobne doświadczenie w zawodzie i oboje sumiennie wywiązują się ze swoich obowiązków.
 
Wypowiedzenie umowy o pracę ze względu na macierzyństwo
 
Np. Natalia przebywała na urlopie macierzyńskim. Po powrocie otrzymała od pracodawcy wypowiedzenie umowy o pracę. Ma małe dziecko, więc nie będzie przecież tak samo efektywna jak jej współpracownicy z działu, którzy mogą się w pełni „poświęcić” się pracy.
 
Przydzielanie nadmiernej ilości obowiązków jednemu pracownikowi, podczas gdy inny pracownik otrzymuje znacząco mniej zadań, z powodu osobistej sympatii, jaką żywi do niego przełożony.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *